Sezona odmora je već počela i većina vas se sprema da na put ka nekom od primorja pođe svojim automobilom. Neko će u Grčku, neko u Crnu Goru, Hrvatsku ili Bugarsku. Svima je zajednička jedna stvar! Auto se mora pripremiti adekvatno za duže putovanje, kako mehanički tako i prema propisima koje zahtevaju zemlje kroz koje prolazite ili u koju dolazite.
U svakom slučaju, putovanje svojim autom je doživljaj za sebe i treba ga doživeti kao jedan od lepših delova odmora. Na putu do cilja mnogo je i usputnih zanimacija, a i destinacija na koje svakako treba svratiti i uz nekakav lagani ručak ili užinu se malo odmoriti, napraviti koju fotku za uspomenu i hvalisanje u društvu, poziranjem na nekom od profila društvenih mreža…
U bilo kom pravcu od navedenih da krenete, sasvim je sigurno da ćete preći mnogo kilometara, ali svakako ne manje od 1000km, što iziskuje jednu dobru pripremu za tako veliki put.
Kada se planira letovanje, priprema automobila ne bi trebalo da se ostavlja za dane pred sam put, jer uvek nešto može nepredviđeno da se dogodi oko nabavke rezervnog dela ili možda takvog servisa koji zahteva da automobil ostane par dana u servisu jer recimo može da se desi da je kod nas u servisu u tom trenutku velika gužva pa je neophodno ili da zakažete termin za pregled vozila ili zbog složenosti servisne intervencije morate ostaviti automobil. Da ne biste doživljavali stresove oko ovakvih stvari, uvek desetak dana pre putovanja zakažite i dovezite auto na kontrolu. Možda Vašem automobilu ne treba nikakva intervencija, ali da biste bili sigurni predlažemo vam taj korak zbog sigurnosti.
Svakako je dobro da znate da je vreme kada ste ispod krošnje drveta vršili polugeneralnu automobila odavno prošlo i da su današnji automobili mnogo kompleksniji zbog mnogih senzora i elektronike koja upravlja funkcionalnošću automobila. Na pojedinim modelima je vrlo teško prići prednjem faru ukoliko želite da zamenite sijalicu, pa će celodnevno mučenje oko toga da vas često više košta od samog odlaska do servisa, gde možete uz kaficu i hladno pićence sačekati da serviser to odradi na brz i profesionalan način.
Šta sve treba proveriti?
Automobil je vrlo složena mašina i za njegovo normalno funkcionisanje je neophodno da sve tečnosti budu na pravom nivou. Neke tečnosti su za rashlađivanje motora, druge su za podmazivanje motora, treće za kočnice…. U svakom slučaju, pre polaska na odmor je neophodno proveriti stanje svih tečnosti u automobilu. Prvo i obavezno je proveriti nivo ulja u motoru. Nikako ne biste trebalo kretati na put ukoliko je nivo ulja u motoru ispod MIN oznake koja se nalazi na sajli koja služi za proveru nivoa ulja u motoru. Razlog je taj da ukoliko je nivo ulja manji od dozvoljenog, dolazi do pregrevanja motora što dalje može uveliko skratiti vek motoru. Vrlo je važno da ne mešate različite gradacije ulja. Ukoliko održavate automobil kod nas u servisu, na servisnom listu se nalaze podaci o ulju koje je sipano u motor pri zadnjem redovnom malom ili velikom servisu. Na osnovu tog podatka, takvo ulje treba dosuti ukoliko je nivo ispod dozvoljenog. Vodite računa da nivo ulja ne pređe dozvoljenu MAX granicu na meraču, jer u tom slučaju takođe može doći do oštećenja motora. Ukoliko sami dosipate ulje, obavezno kontrolišite nivo preko merača tj sajle.
Kada menajte ulje u motoru, neophodno je promeniti i filter za ulje. Ulje treba menjati u zavisnosti od godišta automobila na svakih 5000km kod starijih modela, dok kod novijih od 10.000 – 15.000km. Čak, ako se nekim slučajem desi da niste prešli toliku kulometražu u toku godine, ipak izvršite zamenu ulja nakon godinu dana od poslednje izmene, jer ulje tokom rada motora ali i vremenom gubi svoja svojstva. Ovo vam govorimo jer ukoliko planirate takav put, proverite da li zamena ulja ulazi u taj vremenski ili kilometarski interval. Može se desiti da je nivo ulja dobar ali da ste od zadnje promene ulja prešli recimo 9000km, te odlaskom na more i povratkom, vrlo verovatno će interval od 10.000km biti premašen. Ne idite sa tim razmišljanjem da nije strašno ako malo pređe interval, ovde može glava da vas itekako zaboli ako se nešto desi zbog lošeg ulja.
Filteri su sledeće što treba proveriti i eventualno zameniti. Motor je u stalnom kontaktu sa spoljašnjim vazduhom, a time i sa svim nečistoćama koje vazduh nosi sa sobom pri ulasku u motor. Zbog toga je neophodno da filteri budu čisti.
Sledeća tečnost koju obavezno treba proveriti je kočiona tečnost koja je od presudnog značaja za funkcionisanje kočionog sistema. Ova tečnost nije ulje i veoma je hidroskopna, što znači da ima sposobnost da upija vlagu. Zagrevanjem motora tokom vožnje može se prouzrokovati stvaranje pare što opet može prouzrokovati da klip ne može stvori visok pritisak zbog čega kočnice neće moći da rade. Ovu tečnost treba zameniti na svake dve godine. Bežite od servisa u kojima će vam reći da se to nikad ne radi.
Sledeća vrlo važna tečnost za automobil je antifriz. Sigurno se pitate što vam pominjemo antifriz kada je leto. Prosto je, kada se voda zagreje stvara se kamenac, a kamenac će sigurno oštetiti hladnjak motora. Zbog tog razloga je neophodno da sipate proporciju 1:1 antifriza i destilovane vode.
Leto je i vreme je dosta toplo ali i vlažno, pa samim tim putovanje treba učiniti podnošljivim. Zbog toga je veoma bitno proveriti količinu tečnosti u klima uređaju.
Tečnost koja se retko menja, ali se menja je ulje za servo motor. Menja se na svkih 5 do 10 godina, ali se u tom intervalu može desiti da je negde procurelo št oće otežati vožnju poprilično. Neki od proizvođača ne predviđaju zamenu uopšte.
Vreme je toplo, isparenja su velika i vrlo lako može doći i do pljuskova na pojedinim delovima vašeg putovanja. Tečnost za vetrobransko staklo bi svakako trebalo dosuti pre samog putovanja ali i u toku putovanja ukoliko ste često koristili prskalice.
To bi bilo to od tečnosti.
Sledeća vrlo važna stavka su pneumatici. Ne polazite na put sa zimskim pneumaticima jer mislite da je šara na njima sasvim dobra i da će izdržati taj put lako. Neće. Zimske gume su mekanije od letnjih i u dodiru sa vrelim asfaltom dolazi do brzog trošenja. Takve gume imaju vrlo slabe performanse u letnjim mesecima a i utiču na povećanu potrošnju goriva, tako da put može da košta znatno skuplje nego što ste planirali. Kod nas u servisu možete dobiti proveru guma po proizvođačkim normama. Nikako ne nasedajte na raznorazne preporuke kojekakvih majstora u vezi pritiska u pneumaticima. Svaki automobil ima strogo propisane norme kojih se treba pridržavati.
Bez obzira da li je guma nova ili skoro nova, moguće je i da se tokom puta ošteti i probuši. Zbog toga je neophodno da i rezervnu gumu proverite.
Svetla. Svetla na vozilu su veoma veoma važna, kako noću tako i danju. Noću znate zbog čega, a danju da vas lakše uoče ali i da izbegnete visoke kazne ukoliko su svetla neispravna. Pre kretanja je neophodno proveriti kompletnu svetlosnu grupu i obavezno proveriti stanje rezervnih sijalica. Kontrole na putu su vrlo moguće a policija u stranoj zemlji vrlo revnosna prema strancima.
Ostao je akumulator, koji se menja na otprilike 4 godine, ali bez obzira na godine, pred put treba proveriti u servisu stanje. Servis poseduje uređaj kojim će proveriti stanje akumulatora i ukoliko je potrebno dopuniti ga.
Ono što vas može nervirati tokom puta su brisači koji upravo ne brišu staklo u visini vašeg pogleda. Da to je kao po nekom Marfijevom zakonu. Uvek je tako, a oni su tako jeftini da se zamene.
Dolazimo do toga da li da se ovim radnjama bakćete ispod krošnje drveta dok vas komšinice i prolaznici posmatraju, ili da odvezete auto do servisa kakav je naš i prepustite ove radnje profesionalcu.
Ukoliko se razumete u auto i sve radnje oko njegovog održavanja, a uz to vam je to i hobi, onda razmislite da to uradite sve sami. Malo ćete uštedeti novca. Za neke stvari čak vam može pomoći i internet ili nekakav Youtube snimak.
Međutim, naš iskreni savet je da svako treba da radi svoj posao pa samim tim da vaš automobil odvezete u servis gde će serviseri to vrlo brzo i stručno sve uraditi umesto vas.
Šta bi trebalo od alata da nosite sa sobom?
Bilo bi idealno ako alat ne bi trebalo da nosimo. Ali nikad ne možeš da znaš da li će nešto da se odvrne ili pokvari a što može da se reši na putu uz pomoć alata.
Obavezno ponesite sledeće: Viljuškaste ili okaste ključeve 10, 12, 13, 15, 17, 19
Šrafciger, motocangle, kablove za paljenje, izolir traku, lepljivu traku, osigurače, skalpel, ćebe, čekić, lampu, rezervni ključ od auta.
I da, kada krenete uživajte. Ne dozvolite sebi da vozite neprekidno satima. Pravite pauze na mestima gde ćete se osećati prijatno i sigurno. Ukoliko dođe do kvara na putu, gledajte da se što pre sklonite sa puta. Potrudite se da pre nego što krenete na put, sebi obezbedite neko dobro putno osiguranje koje vam može dosta značiti ukoliko dođe do nekakvog problema sa automobilom.
Toliko od nas za ovaj put. Želimo vam prijatan odmor ma gde da krenete.
Ukoliko imate nekakav komentar, slobodno pišite dole u komentarima.
Možete nas redovno pratiti na društvenim mrežama kao i na našem portalu na kome će biti razne teme koje se tiču vaših ljubimaca – automobila.
Šta sve?
1. Proveriti:
2. Alat za poneti:
3. Dokumenta: