Dragačevac doo – Servis Mercedes i MAN vozila

Automatski menjač - par ozbiljnih grešaka koje pravite

Najosnovnija stvar kod upravljanja vozilom sa automatskim menjačem je da ne smete koristiti levu nogu ni u jednoj jedninoj situaciji. Obzirom da govorimo o automatskom menjaču, leva noga pri vožnji služi da biste stisli kvačilo kako bi promenili brzinu na manuelnom menjaču. U našem slučaju, sutomatika to radi sama, te leva noga gubi tu ulogu. Svaka upotreba leve noge u toku vožnje vozila sa manuelnim manječem, može biti vrlo kobna. Znači, levu nogu zaboravite pri ovakvoj vožnji, jer sa njom nemate osećaj do koje granice treba stisnuti kočnicu da biste usporili ili zaustavili vozilo. 

Druga i vrlo česta greška je prebacivanje ručice automatskog menjača u toku vožnje iz D (Drive) moda u N (Neutral) mod ili P (Parking) mod. Ta situacija se najčešće javlja na semaforu ili pri parkiranju vozila. Naš savet je da nikako ne dirate položaj ručice dok se auto potpuno ne zaustavi. Tek nakon toga, tj. posle par sekundi rada motora u mirnom stanju, može se pomeriti ručica menjača, bilo da se radi o položaju P ili položaju R tj. rikverc mod. Pravilo potpunog zaustavljanja vozila važi i prilikom korišćenja R (rikverc) moda. Kada vozilo želite da vratite unazad, potrudite se da vozilo prvo potpuno zaustavite, te nakon toga ručicu menjača prebacite u R mod. Bez obzira koliko je automobila iza vas, neka vas to ne požuruje, jer je niko od njih vam neće platiti štetu koja se može dogoditi na automatskom menjaču koja se može javiti prilikom prebacivanja iz D moda u R mod a da vozilo prethodno niste zaustavili.

Bez obzira koliko dobar, snažan i moderan automobil vozite, kao i to koliko želite da ostavite utisak na okolinu, kretanje automobilom sa automatskim menjačem bi trebalo izvoditi sa postepenim ubrzavanjem. Izbegavajte bilo kakava nagla kretanja. Kada se uplalili auto i prebacili u D mod, postepeno krenite sa ubrzavanjem.

Pošto smo već rekli da je momentalno kretanje iz starta vrlo štetno za automobil sa automatskim menjačem, onda sledi i pravilo da je jedna od možda najvećih grešaka koju možete napraviti, startovanje uz potpisivanje guma, tj, potapanje gas papučice do kraja. Ovde se javljaju višesturki troškovi, počevši od troška za nove gume, pa do troška servisiranja automatskog menjača, čija cena može da se kreće i po par hiljada evra, u zavisnosti od modela automobila. Pitate se kako je moguće potpisivati sa automatikom. Moguće je tako što menjač ubacite u N mod, papučicom gasa podignete broj obrtaja na 4-5000 i u tom režimu prebacite na D mod. U tom trenutku se može desiti da diskovi unutar menjača popucaju. Popravke su u ovom slučaju ekstremno skupe.

E sad o greški koju najčešće pravite. To je vožnja u N (neutral) modu. Često vam se desi da želeći da uštedite gorivo, pri vožnji nizbrdo, automatski menjač prebacite u N mod. Neutralni mod nikako ne služi za ove stvari, jer u tom modu nemate kontrolu nad vozilom kakva se očekuje u svakom trenutku. Nemogućnost da momentalno reagujete dodavajući gas je u N modu onemogućena. Ovde treba da imate na umu da N mod služi isključivo kao među položaj menjača prilikom promene jednog stanja vožnje u drugo sa kratkom zadrškom. To znači, da ukoliko želite iz D moda da prebacite u R mod, automobil je prvo potrebno zaustaviti, zatim ručicu prebaciti u N mod, pa tek onda prebaciti u R mod, te nakon toga postepeno dodavati gas kkao biste krenuli u rikverc.

Kada govorimo o N modu, vrlo česta greška je prebacivanje ručice menjača iz D moda u N mod na semaforu. Obzirom da ne menjate način vožnje, tj da nakon što semafor pokaže zeleno svetlo, vi nastavljate sa vožnjim napred, dovoljno je da stisnete kočnicu na semaforu. Broj obrtaja motora će se automatski smanjiti na broj obtaja koji je i u leru, te se time ne opterećuje motor. Ukoliko ovo nije tako, onda postoji problem na vašem menjaču koji svakako treba pogledati u specijalizovanom servisu. Takođe, ukoliko stojite na semaforu na uzbrdici, D mod vam omogućava da vam automobil stoji u stanju mirovanja i bez upotrebe kočnice. To je stanje koje se smatra za normalno korišćenje menjača u takvim situacijama. Što se tiče samih ušteda potrošnje goriva, treba napomenuti da se u N modu ne postiže nikakva ušteda goriva.

Automatski menjači zahteva redovnu zamenu ulja. Kao što to zahteva motor na svakih 10-20.000 km u zavisnosti od modela automobila, redovna zamena ulja se odnosi i na menjače, naročito na automatske menjače i ona se obično kreće od 30-60.000km u zavisnosti od automobila.

Sa sledećom greškom koju činite u 95% slučajeva, a za koju mnogi misle da niej greška, izvršićemo malu edukaciju.
Naime, kada želite da parkirate svoje vozilo i nakon toga ugasite motor, pre nego što ubacite menjač u P mod, neophodno je da potpuno zaustavite vozilo, prebacite manječ u N mod, zatim podignete ručnu kočnicu, pa tek onda u P mod. Time ste potpuno rasteretili menjač pre gašenja motora.

Kada govorimo o održavanju najnovijih modela Mercedes-Benz vozila, naš autocentar je u potpunosti spreman da odgovori i na najzahtevnije modele.

Autoservis: www.dragacevac.rs
Autostakla: www.auto-glass.rs

Kontakt info
DRAGAČEVAC d.o.o.
Ibarski put bb
Prislonica, Čačak
Tel/Fax: 032 5485 740
Tel/Fax: 032 5485 750
Servis mob: 063 668925
Šef servisa: 063 668694