Centriraj trap da vozilo ne vuče u jednu stranu i ne troši previše goriva i prevremeno gume. Udobna i ekonomična vožnja je najlepša vožnja.
Reglaža trapa
Mercedes-Benz i MAN za sva svoja vozila u svojoj tehničkoj preporuci daju napomenu kada neke radnje na automobilu treba da se obave. Po takvoj napomeni reglaža trapa, centriranje trapa, geometrija vozila, treba da se uradi na svakih pređenih 12000 km. Naše iskustvo od 30. godine kaže da uslovi po kojima se vozi u Srbiji, utiču na to da reglažu trapa treba uraditi svakih na 10.000 pređenih kilometara, a da na svakih 5000 km treba uraditi vizuelnu kontrolu lufta na zglobnim mestima.
Za koga je veoma isplativo ulaganje u reglažu trapa na vozilima?
Gume na vozilu su velika glavobolja svakom vlasniku vozila kada dođe do tog ada je potrebna zamena. Ali da li ste se zapitali šta je to što najviše troši gume na bilo kom vozilu. Da li znate da samo jedan kamion može da ima godišnje troškove i do 1000eur zbog potrošnje goriva i menjanja guma. Ovo je posebna glavobolja za sve prevozničke firme koji u svojoj floti imaju više vozila.
Veliku uštedu i takvim troškovima je svakako ulaganje u reglažu trapa jer time se vozila vraćaju u “osu” pri čemu su problemi sa nagrizanjem guma uklonjeni a samim tim i problemi sa povećanom potrošnjom goriva.
Sam proces reglaže trapa kamiona i autobusa predstavlja veliki izazov za svaki servis koji se bavi ovim poslovima zvog dužine šasije ali i veličine točkova.
U našem servisu radimo:
Kako se radi reglaža trapa?
Vizuelnim pregledom vozila može se uvideti da li vozilo ima svoju pravilnu geometriju. Ona je veoma važna jer je to bitan faktor za sigurnost u vožnji. Pored toga što vožnju čini bezbednom, pravilna geometrija vozila je važna za očuvanje guma, jer se u slučaju loše geometrije vozila gume brzo troše.
Sistem vešanja čine amertizeri, viljuške trapa, ramena, krajevi spona, ležajevi, glavčine, letve volana. Prilikom zamene bilo kog od ovih delova, potrebno je uraditi reglažu trapa .
Svi delovi koje smo naveli su potrošni materijal i tokom korišćenja vozila ovi delovi se habaju. Habanjem pojedinih delova utiče se na stabilnost vozila u toku vožnje. Kada se recimo oseti nestabilnost prilikom ulaska ili izlaska iz krivine, zatim ako se čuje krckanje pri okretanju volana, gume blago škripe u krivinama, istrošenost guma sa jedne ili druge strane gazišta, u pitanju je sasvim sigurno da je neka od komponenta sistema vešanja oštećena tj dotrajala. Naša preporuka je da čim uočite ove simptome, dođete u servis da izvršimo kontrolu ispravnosti.
Pojmovi
Nagib
Ukoliko su točkovi nagnuti na spolja ili unutra, na pneumaticima će doći do trošenja gazećeg sloja gume neravnomerno. Ukoliko je nagib različit doći će do toga da vozilo vuče u jednu stranu. Na mnogim vozilima sa prednjom vučom nagib ne može da se podešava, već on ukazuje da je neki deo sistema oslanjanja iskrivljen pa ga treba zameniti. Kada se menja nagib menja se i raspon.
Zatur
Zatur je ugao između ose amortizera i normale na horizontalnu ravan. Zatur nema uticaj na trošenje gume, ali ima veliki uticaj na upravljanje. Negativni zatur dovodi do zanošenja u stranu, a veliki pozitivni zatur može izazvati potrese volana na neravninama.
Raspon
Gledano odozgo, iznad vozila, raspon je ugao koji točkovi zaklapaju sa centralnom osom vozila. Raspon je najvažniji podešavanje sa aspekta trošenja guma i njegovo nepravilno podešavanje dovodi do rapidnog trošenja guma.
Reglaža trapa
Preporuke
Sistem vešanja